Oskara balva filmai par kristīgās baznīcas nelikumību atmaskošanu

Publicitātes foto «Oskars» balva labākai filmai- «Uzmanības centrā», kuras pamatā ir reāli notikumi par vienu no skaļākajiem skandāliem vēsturē, kad  žurnālisti atmaskoja baznīcās notikušos pedofilijas gadījumus.





88. ikgadējā Amerikas Kinoakadēmijas balvu «Oskars» pasniegšanas ceremonijā labākās filmas tituls tika filmas «Uzmanības centrā/Spotlight» komandai.
Tās pamatā reāli notikumi par vienu no skaļākajiem skandāliem ASV vēsturē, kad «The Boston Globe» žurnālistu veiktā izmeklēšana atmaskoja baznīcas paspārnē notikušos pedofilijas gadījumus.
 
 
Kāpēc Toma Makārtija filma pievērsusi tik lielu uzmanību un kas ir tās spēcīgākie trumpji, savas atbildes taustāmos formātos devušas jau notikušas balvu pasniegšanas ceremonijas, izceļot šīs filmas scenāriju, aktieru komandu un žurnālistikas spēku.
Filmu, kas atklāj baznīckungu neķītrības, pastrādātas aiz svēto namu durvīm, ir gana, un katru reizi tās saceļ pamatīgu jezgu. Upuri, pārtraukuši klusēt, nu var izsliet taisnu muguru un nokratīt no pleciem gadiem ilgi nesto kaunu, vainīgie apsolīties tā vairs nedarīt, bet pa vidu stāvošie – izlemt, kurus atbalstīt, kuriem ticēt un par kādu patiesību iestāties. Fakti, saistīti ar baznīckungu miesaskārību, 21. gadsimta sākumā nonāca ievērojamā ASV laikraksta “The Boston Globe” žurnālistu ausīs, un viņi nedēļu pēc nedēļas, mēnesi pēc mēneša krāja materiālus, lai ar publikāciju atmaskotu sistemātiski veiktos noziegumus, kas notikuši baznīcas paspārnē. Šī pedofilijas atmaskošana avīžu lapās kļuva par vienu no skaļākajiem skandāliem ASV vēsturē, un to savam scenārijam izmantojis Toms Makārtijs, kurš šā gada “Oskaru” nominantu listē ierakstīts divas reizes – kā filmas “Uzmanības centrā” oriģinālscenārija līdzautors un režisors, tā par sevi atgādinot Amerikas Kinoakadēmija biedriem, kuri viņa veikumu iepazina pirms vairākiem gadiem kā animācijas filmas “Augšup” (2009) vienu no scenāristiem.
“Uzmanības centrā” kodolu veido “The Boston Globe” žurnālisti, kuri strādā vēl tajos laikos, kad vienā teikumā saspiesta ziņa ar maksimāli skandalozu virsrakstu nav nogalinājusi nopietnu materiāla izpētīšanu, kas gan kļūst par tādu kā apsēstību, otrajā plānā atstājot pat ģimenes. Taču skaidrs ir tas, ka baznīcas aizsegā un ar tās ziņu notikušie noziegumi nedrīkst tikt noklusēti, ka pretestība būs neiedomājami milzīga – un ne tikai no baznīcas puses – un ka pati mazākā neprecizitāte var sagraut šo materiālu, kura publicēšanas gadījumā sekas nemaz nav prognozējamas, tāpēc viņu atbildības sajūta ir vairāk nekā augsta. Žurnālistu profesionalitāti apliecināja saņemtā Pulicera balva un neskaitāmo upuru beidzot nokārtotie pagātnes rēķini, kaut arī uzmanības stafetes kociņu bija pārņēmuši nule kā sagrautie Dvīņu torņi un baznīctēvu miesaskārība nudien nebija prioritāšu saraksta augšgalā.
“Uzmanības centrā” ir veidota kā klasiska žurnālistikas drāma, stāsta nopietnību pašķaidot ar gaumīgiem jokiem par cilvēku neizprotamo dabu un otrā plāna kolorītiem varoņiem (izcils Stenlijs Tuči), taču vislielākais smagums, protams, uzticēts aktieriem, no kuriem divi – Reičela Ādamsa un Marks Rufalo – nominēti “Oskaram” kā labākie otrajā plānā, kamēr Līvs Šraibers un Maikls Kītons izslīdējuši no šādas labvēlības. Amerikas Kinoakadēmijas biedru acīs “Uzmanības centrā” izvirzīta nominācijās arī par montāžu un kā gada labākā filma, tādējādi piesakot nopietnu konkurenci lielo studiju veikumiem un, iespējams, šosvētdien sagādājot ne vienu vien pārsteigumu.

Viss kā dzīvē
Filmas pamatā ir reāli notikumi, sarežģīts process, kas sagatavoja virkni materiālu – tos laikraksts The Boston Globe publicēja 2002. gada sākumā; kaut žurnālistiskā izmeklēšana tika sākta krietni agrāk, tajā kādu brīdi iestājās pauze 2001. gada 11. septembra traģēdijas dēļ. Pirmā publikācija bija kā zibens no skaidrām debesīm – tā apsūdzēja nevis vienu pedofilu, nelieti, kurš, izmantojot savu svētā tēva statusu, piesmējis bērnus, bet gan sistēmu – visu katoļu baznīcu, kas plānveidīgi un nerimtīgi gadiem ilgi bija slēpusi noziedzīgo priesteru nodarījumus, iesaistot advokātus, noklusinot skandālus, bet pašus grēkojošos priesterus pārceļot no vienas draudzes uz citu. Skandāla dēļ atkāpās arī Bostonas arhibīskaps kardināls Bernards Lo, kurš savu karjeru turpinot Vatikānā. Žurnālistu komanda, kas veidoja šīs publikācijas un piedalījās garā izmeklēšanas procesā, 2003. gadā saņēma augstāko apbalvojumu, kādu ir iespējams iegūt žurnālistikā, – Pulicera prēmiju.
Šis materiāls – stāsts iz dzīves – bija pelnījis Holivudas uzmanību. Taču visu cieņu filmas autoriem, kuri nav ļāvušies pārspīlējumam, trillera efektiem un holivudiskas spriedzes filmas pārmērībām. Filmas temps ir pat lēnīgs, izmeklēšanas process pamatā ir balstīts uz sarunām, dialogiem – gan žurnālistu starpā, gan intervējot upurus. Žurnālistiem izteiktie draudi filmā drīzāk izskan kā vēlējums nebāzt degunu sen sakārtotā un harmonizētā sistēmā, nevis kā tiešs apdraudējums viņu rosībai, kur nu vēl dzīvībai.

UZZIŅA
“Uzmanības centrā”/”Spotlight”
Režisors: Toms Makārtijs
Lomās: Maikls Kītons, Marks Rufalo, Reičela Makādamsa, Līvs Šraibers, Stenlijs Tuči, Billijs Kradaps
“Kino Citadele”, “Multikino”, “Splendid Palace”
Lauku Avīze
Diena
Publicitātes foto un video

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

Senās rotas